قیمت جهانی آهن

قیمت جهانی آهن

بررسی نرخ جهانی فولاد

۱) نرخ جهانی فولاد؛ چه مواد اولیه شامل سنگ آهن یا قراضه آهن و چه محصول میانی شامل شمش و چه محصول نهایی مثل میلگرد آجدار مدتی است که تغییر مسیر داده و کاهشی است و ظاهرا آن چه که از سمت کارشناسان مخابره می شود این روند ادامه خواهد داشت.

قیمت شمش دریای سیاه تنها کمتر از دو هفته گذشته از سقف ۴۱۰ الی ۴۱۵ دلار به ازای هر تن فوب تا به امروز تا ۳۸۵ دلار به ازای هر تن فوب کاهش قیمت را پشت سر گذاشته است.

۲) قبل از شروع روند کاهشی نرخ جهانی فولاد؛ نرخ موثر و کاربردی میلگرد آجدار صادراتی ایران حول و حوش ۳۹۰ تا ۴۰۰ دلار به ازای هر تن تحویل درب کارخانه ( exw ) شنیده شد که اکنون با کاهش حدود ۲۰ تا ۳۰ دلاری شمش دریای سیاه والبته به تناسب آن نرخ صادراتی شمش ایران، از ۴۰۰ به ۳۸۵ دلار؛ طبیعتا کاهش پیدا کرده که در معادل سازی با نرخ ریال و با در نظر گرفتن میانگین هفتگی نرخ دلار نیمایی حدود ۱۲۲۰۰ هزار تومان؛ معادل با :

۳۸۵ × ۱۲۲۰۰ ÷ ۱۰۰۰ ~= ۴۷۰۰

حدود ۴۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو خواهد شد؛ البته از سوی دیگر یک منطق بازاری و پشت پرده هم وجود دارد که مبتنی است بر دلار صرافی که اگر حدود ۱۳۵۰۰ تومان در نظر گرفته شود :

۳۸۵ × ۱۳۵۰۰ ÷ ۱۰۰۰ ~= ۵۲۰۰

سقف نرخ ۵۲۰۰ تومان را لمس خواهد کرد.

مسئله مهم این است که نرخ کاربردی بازار داخلی میلگرد آجدار این روزها در مرز نرخ صادراتی و حتی بالاتر از آن در حال تاخت و تاز است.

۳) همان طوری که روشن است؛ علت اصلی این رخداد التهابات بازار داخلی، علی رغم رکود حاکم بر بازار واقعی مصرف و روند نزولی قیمت های جهانی؛ بحث کمبود مواد اولیه در زنجیره تولید حوزه واقعا خصوصی است که این زنجیره را بیمار و ملتهب نموده و این بیماری در حال سرایت به مردم و بازار داخلی و مصرف کننده نهایی دیده می شود. در ادامه نمودار قیمت جهانی چهار محصول فولادی را مشاهده خواهید کرد:

 

مدت زمانی بود که دولت به واسطه منطق حمایت از مصرف کننده نهایی و قدرت خرید پایین ریالی مردم؛ اجازه افزایش قیمت داخلی فولاد هم سطح نرخ دلار را نمی داد؛ مدتی است اما با یک تغییر استراتژی ۱۸۰ درجه ای در لایه های تصمیم گیری دولتی مواجه هستیم به طوری که این بازار با حمایت تمام قد دولت از فولادسازان با شیب تند افزایش قیمت های داخلی مواجه گردیده است؛ به طوری که حمایت بی چون و چرای دولت از صادرات مواد اولیه و میانی فولادسازان و غفلت از تامین بازار داخلی موجبات افزایش قیمت افسار گسیخته بازار داخلی را فراهم آورد تا حدی که در حال حاضر قیمت ورق گرم در بازار داخلی و در سطح مصرف کننده واقعی حداقل حدود ۲۰ درصد بالاتر از نرخ جهانی خرید و فروش می ‌شود. بازار تیرآهن هم متاثر از ‌کمبود عرضه های داخلی تا حدودی با همین مشکل مواجه گردیده است؛ تنها بازار منطقی و ریالی بازار میلگرد آجدار بود که آن هم با مهندسی های صورت گرفته از سمت فولاد سازان بزرگ کشور یا خصولتی ها و به واسطه در فشار قرار دادن زنجیره تامین بخش واقعا خصوصی، پر شتاب در حال افزایش قیمت و عبور از نرخ های جهانی است.

ستاد تنظیم بازار فولاد؛ در تازه ترین اطلاعیه ها عنوان کرده که قرار است نرخ پایه عرضه شمش در بورس کالا را افزایش دهد به این امید که این تغییر ایجاد شده فولادسازان بزرگ کشور را راضی کرده تا حجم عرضه شمش از حالت محدود و قطره چکانی به بازار داخلی، به عرضه مکفی تغییر پیدا کند.

۴) در حال حاضر به نظر می رسد که همه نگاه ها به سرانجام این روند افسار گسیخته و میزان صداقت در گفتار و عمل اطلاعیه اخیری است که توسط ستاد تنظیم بازار منتشر شده است. به جرات می توان گفت که، نرخ فولاد در بازار داخلی در حال عبور از نرخ های منطقی در حوزه های صادراتی منطقه است و باید منتظر ماند و دید که آیا بالاخره زمان پایان این روند فرا رسیده و یا این که همچنان می بایست نظاره‌گر این روند افسار گسیخته در بازار داخلی بود.

Admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *