تفاوت ورق استیل آستنیتی، فریتی و مارتنزیتی

انواع ورق استیل

ورق استیل معمولا در انواع مختلفی به بازار عرضه می گردد. از مهمترین این مدل ها که کاربرد گسترده ای در صنعت دارند، می توان به ریز ساختار آستنیتی، فریتی و مارتنزیتی اشاره نمود. آلیاژ ورق استیل متشکل از آهن، کروم و کربن می باشد. وجود عنصر کروم در فولادهای ضد زنگ می تواند میزان مقاومت به خوردگی فلز را افزایش دهد. همچنین با افزودن عنصر دیگری مانند نیکل علاوه بر افزایش مقاومت به خوردگی می توان مقاومت در برابر حرارت را افزایش داد. نیکل یک فلز گران قیمت است که باعث می شود، از کیفیت بالا و خاصی بهره مند شود.

ورق استیل فریتی

ورق های استیل فریتی از خانواده فولادهای زنگ نزن سری 400 است که در حالت نرمال در ترکیب شیمیایی آن حدود 11 تا 30 درصد کروم بکار رفته و نسبت به ورق های استیل مارتنزیتی از کروم بیشتری برخوردار می باشند. فولاد ضد زنگ فریتی در برابر خوردگی و دما مقاومت بالایی دارد. همچنین در برابر ترک خوردن بسیار مقاوم می باشند. استیل های فریتی یا بدون نیکل هستند و یا درصد کمی را به همراه دارند که استفاده از این نوع فولادها در ساخت ظروف پخت‌ و پز، اگزوز خودرو، لوازم خانگی و غیره بسیار پر کاربرد می باشند. گرید های این دسته از ورق استنلس استیل فریتی را می توان به ورق استیل 430 و 490 اشاره نمود. با درصد کم نیکل در گرید 430 قیمت آن در مقایسه با فولادهای زنگ نزن آستنیتی همچون ورق استیل 304 و 316، پایین می باشد.

ورق استیل آستنیتی

ورق استنلس استیل آستنیتی از پر کاربرد ترین فولادهای ضد زنگ در جهان است که در ترکیب شیمیایی آن حداقل 16 درصد کروم و 8 درصد نیکل بکار رفته و نسبت به سایر فولادهای ضد زنگ، از مقاومت مطلوب در برابر خوردگی و تحمل دمایی بالا برخوردار است. از این نوع استیل های آستنیتی را می توان در کاربرد هایی با دمای پایین نیز استفاده نمود. کاربرد این ورق استیل در ساخت وسایل خانه، صنعت، ساخت و ساز و دکوراسیون مناسب می باشد. ورق استنلس استیل آستنیتی به دو دسته سری 300 و 200 تقسیم شده اند که گرید 304 و 316 سری 300 از پر کاربردترین و پر فروش ترین رده آلیاژی در بین فولادهای ضد زنگ آستنیتی می باشد. همچنین ورق استیل نسوز 310 با داشتن بیشترین میزان نیکل، قیمت بالایی را در بین فولادهای دیگر به خود اختصاص داده است.

 ورق استیل مارتنزیتی

ورق استیل مارتنزیتی برخلاف فولاد ضد زنگ آستنیتی در ترکیبات آن از سه عنصر آهن، کروم و کربن استفاده شده که در برابر خوردگی و حرارت بسیار مقاوم می باشند . فولاد ضد زنگ مارتنزیتی فاقد عنصر نیکل بوده که به همین دلیل از عملیات حرارتی برای سخت کاری آنها استفاده می شود.

کروم در این گروه از ورق های استنلس استیل یک عنصر اصلی است که میزان مقادیر موجود در ترکیب آن حدود 11 تا 18 درصد می باشد که همین امر باعث افزایش استحکام، سختی و مقاومت به خستگی فلز می شود. مارتنزیتی ‌ها برخلاف سایر فولادها در برابر خوردگی از مقاومت کمتری برخوردارند. با این وجود، به دلیل بالا بودن استحکام سطحی و انعطاف ‌پذیری آنها برای ساخت شیرآلات، ابزارآلات، قاشق و چنگال، فنرها و …. مورد استفاده قرار می گیرند.

میزان مقدار کربن در استنلس استیل های مارتنزیتی بالاتر است اما میزان مقدار کروم در مقایسه با استیل های فریتی کمتر می باشد. ورق استیل های مارتنزیتی را می توان تحت عملیات حرارتی، آنها را سخت کرد ولی در مقایسه با ورق استیل های آستنیتی مقاومت شیمیایی آنها کاهش می یابد. از معروف ترین گریدهای مارتنزیتی را می توان به ورق استیل 410 و 420 اشاره نمود.

نتیجه گیری

ورق استیل آستنیتی برخلاف ورق های استیل مارتنزیتی و فریتی خاصیت مغناطیسی ندارد. همچنین این فولاد ضد زنگ نسبت به این دو گروه از مقاومت به خوردگی بالایی برخوردار است. یکی دیگر از عمده تریت تفاوت در این ورق های استیل، ترکیب شیمیایی شان است که در قیمت آن تاثیر مستقیم دارد. در استنلس استیل های آستنیتی شامل 8 الی 22 درصد نیکل است در صورتی که ورق های استیل مارتنزیتی و فریتی فاقد این عنصر می باشند. از این رو قیمت فولادهای زنگ نزن آستنیتی نسبت به مارتنزیتی و فریتی، بیشتر می باشد.

Admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *