کاربردهای ورق استیل 321 در صنعت

ورق استیل 321 چیست؟

ورق استیل 321 از سری استنلس استیل های آستنیتی سری 300 است که فاقد خاصیت مغناطیسی بوده و در سطح بازار تحت عنوان  ورق استیل ضد سایش یا نگیر معروف است. این ورق استیل ضد سایش نسبت به استنلس استیل 304 بسیار شبیه بوده و عمده ترین تفاوت آن با گرید 304، حضور تیتانیم است که دست کم حدود 5 برابر کربن موجود در ساختار آن می باشد. حضور تیتانیم در ورق استیل 321 ضد سایش، از رسوب زدایی کاربیدها و وقوع خوردگی بین دانه ای حین به کارگیری و جوشکاری در محدوده دمایی بالا نیز جلوگیری می کند. همچنین برای کاربرد هایی با دمای 900 درجه سانتی گراد مناسب می باشد. ورق استیل ضد سایش 321 از عناصر آلیاژی نیکل، کروم و تیتانیوم تشکیل شده است. نیکل یک عنصر گران قیمت است که در قیمت ورق استیل 321 تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

گرید 321 همانند سایر فولادهای ضد زنگ آستنیتی از ویژگی هایی نظیر جوش پذیری و شکل پذیری برخوردار است. همچنین در دماهای زیر صفر درجه سانتی گراد (کاربردهای برودتی) چقرمگی بسیار خوبی را از خود نشان می دهد. استحکام در دمای بالا، مقاومت در برابر خوردگی، پایداری فلز، عمر عملکردی طولانی و خوردگی بین دانه ای از دیگر خصوصیات بارز ورق استیل 321 ضد سایش به شمار می رود.

مقاومت به خوردگی ورق استیل 321

همان طور که گفته شد، مقاومت به خوردگی ورق استیل ضد سایش 321 مشابه با گرید 304 است به غیر از زمانی که در معرض خوردگی بین دانه ای در بازه دمایی 860 – 425 درجه سانتیگراد، قرار می گیرد. تیتانیم موجود در ورق استیل 321 از رسوب زدایی کاربیدها و مصرف آلیاژ کروم جلوگیری کرده و به این ترتیب مانند گرید 304 در معرض خوردگی بین دانه ای قرار نمی گیرد. البته ورق استیل 304L نسبت به ورق استیل 304 به دلیل کربن کمتری که دارد، در برابر رسوب زدایی کاربیدها بسیار مقاوم بوده و استفاده از این گرید جهت به کارگیری در محدوده دمایی 860 – 425 درجه سانتیگراد، کاربرد دارد.

جوشکاری ورق استیل 321 ضد سایش

استنلس استیل 321 از قابلیت جوش پذیری بسیار بالایی برخوردار است که قابلیت جوشکاری به وسیله روش های ذوبی و مقاومتی صورت می گیرد. همچنین پس از جوشکاری به عملیات آنیل نیازی ندارد. هنگام جوشکاری ورق استیل 321 حفظ مقاومت به خوردگی و اجتناب از وقوع ترک، دو مولفه ای هستند که حتما باید به آنها توجه نمود.

عملیات حرارتی ورق استیل 321

ورق استیل 321 ضد سایش، با استفاد عملیات حرارتی سخت نمی شوند. تنها عملیات حرارتی که روی این گرید انجام می شود، آنیل کردن آن در محدوده دمای بین 928 تا 1093 درجه سانتی گراد می باشد.

شکل پذیری ورق استیل 321

شکل پذیری و کشیدگی، استنلس استیل آستنیتی 321 در دمای پایین بسیار راحت است. این گرید همانند سایر استنلس استیل آستنیتی به سرعت سخت می شود و ممکن است که به آنیل کردن نیاز داشته باشد. وجود برخی عناصر آلیاژی می تواند شکل دهی ورق استیل 321 را نسبت به سایر فولاد های ضد زنگ آستنیتی مانند 301، 304 و 305 دشوارتر کند.

کاربردهای ورق استیل 321

ورق استیل ضد سایش 321 با توجه به اینکه توسط عنصر تیتانیوم تثبیت شده، برای استفاده در محدوده دمای رسوب کاربیدی، یعنی بین 427 تا 815 درجه سانتی گراد مفید می باشد. ساخت قطعات کوره، قطعات موتورهای هوایی، مخازن تحت فشار، مبدل های حرارتی، تجهیزات مورد استفاده در صنایع شیمیایی و سیستم اگزوز خودرو از جمله کاربردهایی هستند که در ساخت آنها می توان از ورق استیل 321 استفاده نمود. با توجه به احتمال وقوع خوردگی حفره ای و شیاری، توصیه می شود که از این آلیاژ در کاربردهای دریایی و ساحلی استفاده نشود.

قیمت ورق استیل 321

ورق استیل 321 از نوع فولاد های زنگ نزن آستنیتی است که همچون سایر محصولات، به عوامل زیادی همچون قیمت و در دسترس بودن مواد اولیه آن وابسته می باشد. این ورق مقاومت بالایی در برابر دما داشته که استیل 321 را با نام استیل نسوز 321 می شناسند. این آلیاژ در انواع ضخامت های نازک و ضخیم تولید می شود. برای کسب اطلاع بیشتر از آخرین قیمت ورق استیل 321 ضد سایش، می توانید به وب سایت تجارت فلز مراجعه کرده و یا با کارشناسان مجرب این مجموعه تماس حاصل نمائید.

Admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *