متغیرهای تاثیرگذار بر روند قیمت آهن آلات بازار داخلی

افزایش قیمت آهن آلات

چه متغیرهایی بر تغییر روند قیمت آهن آلات بازار در داخلی ایران موثر واقع خواهند شد
تا قبل از مواجه با روند افزایشی قیمت آهن آلات در بازار جهانی، تکلیف بازار داخلی ایران که مدتی است در شرایط پسابرجام و بطور غیر مستقیم متاثر از بازارهای صادراتی قرار گرفته، مشخص بود؛ اما به موازات شدت گرفتن سیاست‌های انقباضی چین در خصوص بازار فولاد این کشور و تأثیر آن بر بازارهای فولاد دنیا از جمله دریای سیاه که اهمیت ویژه ای برای بازار صادراتی ایران دارد.

بنظر میرسد بهانه کافی برای صعود قیمت آهن آلات در بازار داخلی فراهم شده باشد؛ لذا با شرایطی مواجه هستیم که تحلیل چشم انداز پیش روی بازار داخلی ایران کمی با ابهام مواجه است. برای درک بهتر شرایط پیش روی بازار کشور بنظر میرسد مؤثر ترین راه ممکن بررسی جداگانه متغیرهای تاثیرگذار بر این بازار و سپس بررسی برآیند آنها باشد.

عوامل موثر بازار بازار آهن آلات

سرما و فرا رسیدن فصل زمستان
یکی از شفاف ترین موضوعاتی که رابطه مستقیمی با تقاضای بازار داشته و تا حدودی سمت سوی کوتاه مدت بازار را قابل پیشبینی مینماید؛ بحث شرایط آب و هوایی کشور و تاثیر آن بر ساخت و ساز و نهایتا تقاضاست، بطور حتم در شرایط کنونی آب و هوایی که حداقل نیمی از کشور در مواجه با سرما و بارشهای فصلی قرار دارد؛ انتظار بهبود و یا حتی استمرار تقاضای معمول بازار کمی دور از واقعیت است؛ لذا این المان تاثیر بسزایی در نوسانات قیمت آهن آلات بازار ایفا خواهد نمود هر چند که کوتاه مدت باشد.

روند افزایشی قیمت آهن آلات و افزایش دلار

در زمانی نه چندان دور؛ بیلت پیشنهادی دریای سیاه با نرخ متوسط 460 الی 465 دلار به ازای هر تن با درنظر گرفتن دلار 3900 تومانی؛ حدود 1800 الی 1830 تومان به ازای هر کیلو و تقریبا همگام و معادل با نرخهای پیشنهادی فولادسازان شبه دولتی ما در بورس کالا بود. شرایط حاکم بر بازارهای جهانی اما اکنون تغییر کرده است، بطوریکه به موازات کاهش ارزش پول ملی و مواجه با دلار 4180 تومانی، متوسط نرخ بیلت دریای سیاه هم متأثر از بازار داخلی چین دستخوش تغییر شده و تا مرز 490 دلار به ازای هر تن رشد کرده است که با این حساب؛ حداقل نرخ ریالی معادل با آن برابر با 2000 تومان به ازای هر کیلو خواهد شد که تفاوت حدود کیلویی 200 الی 250 تومان کنونی قابل تامل بوده و احتمال تأثیر این تغییرات در بازار داخلی کشور غیر قابل کتمان است.

Admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *