آیا قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت؟

این روزها به دلایلی ، نوعی تردید در ادامه وضع موجود قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی وجود دارد و حتی برخی معتقدند که بازار داخلی در سقف قیمتی خود قرار داشته و کشش بیشتر برای افزایش قیمت ندارد. گفته می شود صرف بیان این موضوع که بازار کشش بیشتر قیمت را ندارد نمی تواند صرفا پایه استدلالی درستی باشد چون در همین شرایط برخی اقلام فولادی در بازار ( مثلا برخی اقلام ورق فولادی ) حتی کیلویی 30 هزار تومان و بیشتر هم قیمت گذاری و معامله می شود . اینکه حجم معاملات گاها چندان دلچسب نیست یک واقعیت است اما می تواند به جز بحث قیمت دلایل دیگری هم داشته باشد که پیش تر راجع به آن سخن گفتیم.

اما یک موضوع پیش رو که نباید از آن غافل شد نتیجه تاثیر انتخابات بر بازار است که معمولا به صورت کوتاه مدت و مقطعی بر بازار فولاد تاثیر دارد و این اثر قابل انکار نیست. با نگاهی به مناظرات و گفتگوی نامزدها و حتی برنامه های آن ها می توان این برداشت کلی را کرد که گرانی و در مضیقه بودن قدرت خرید و کاهش نقدینگی جاری مورد اعتراف هر 7 کاندید است. پس انتظار می رود با اعلام پیروزی یک فرد در انتخابات 72 ساعت آینده، شاهد بروز یک جو مثبت احتمالی در بورس اوراق و یک جو منفی در بازار معاملات فولاد شویم و البته پس از عبور از این هیجان مقطعی، مجددا بازار تلاش می کند مسیر خود را یافته و ادامه دهد.

این امر فقط در ایران رقم نمی خورد بلکه با نگاهی به تاثیرات مقطعی انتخابات ریاست جمهوری در بسیاری از کشورها قابل رویت است مضاف بر این که فرد پیروز با هر رای و آرا، در بیانات خود چقدر توانسته باشد امیدواری به بهبود وضعیت را به جامعه تفهیم یا تحمیل کرده باشد.

اما دو احتمال ضعیف دیگر هم در برخی انتخابات حتی در سایر کشورها هم پیش آمده که در تحلیل بازار می بایست مورد توجه قرار گیرد:

الف – انتخابات به مرحله دوم کشیده شود که معمولا این مدت چیزی بین 7 تا 10 روز از انتخابات اول در ایران می باشد.

ب – تنش های احتمالی از نوع سیاسی پس از انتخابات که معمولا به دلیل ناکامی شدید و حتی غیر مترقبه یا غیر قابل قبول برای یک جناح یا یک نامزد رخ می دهد.

در هر دو این حالات محتملا بازار به توقف کشیده خواهد شد و شاید شاهد کاهش شدید حجم معاملات باشیم.

و نکته پایانی اینکه از نظر نویسنده ، مهمترین و تاثیر گذار ترین عامل شناخت روند بازار ، تحلیل و آنالیز رفتار بازیگران تاثیر گذار آن است که گاها سبب می شود روند، خلاف گمانه زنی حرکت کند.

Admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *